Postanowienia ogólne
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§1.
Stowarzyszenie nosi nazwę Lokalna Organizacja Turystyczna „Liga Miejsc Światowego Dziedzictwa w Polsce” (LMŚDP), zwane dalej Ligą.
§2.
1. Terenem działania Ligi jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej. Siedzibą władz Ligi jest Toruń. Liga może także działać poza granicami Polski.
2. Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji, zgodnie z obowiązującym porządkiem prawnym.
3. Stowarzyszenie może współdziałać z innymi organizacjami, ośrodkami i osobami w realizacji celów i zadań statutowych.
§3.
1. Liga uzyskuje osobowość prawną i może rozpocząć działalność z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego.
2. Liga funkcjonuje zgodnie z ustawą z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r., poz. 2261); ustawą z dnia 25 czerwca 1999 r. O Polskiej Organizacji Turystycznej (Dz. U. z 2018 r.. poz. 563); ustawą z dnia 8 marca 1990 r. O samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713, z późn. zm.) oraz statutem.
§4.
1. Liga może używać pieczęci oraz posiadać odznakę organizacyjną i logo według wzoru ustanowionego przez Zarząd, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
2. Liga może ustanawiać wyróżnienia honorowe i nadawać je osobom fizycznym, osobom prawnym, instytucjom, komitetom społecznym i innym podmiotom zasłużonym dla realizacji celów Ligi lub dla samej Ligi.
3. Ustanawianie wyróżnień honorowych oraz ich nadawanie należy do kompetencji Zarządu Ligi.
Cele i sposoby działania
Rozdział 2.
Cele i sposoby działania
§5.
Celem Ligi jest inicjowanie i wspieranie działań zmierzających do utrzymania w dobrym stanie, właściwego wykorzystania i promocji polskich miejsc wpisanych na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO oraz uznanych za Pomniki Historii, poprzez:
1) podejmowanie przez członków Ligi wspólnych przedsięwzięć promocyjnych w kraju i poza granicami Polski;
2) gromadzenie i udostępnianie informacji turystycznych o miastach i miejscach wpisanych na listę światowego dziedzictwa UNESCO oraz o Pomnikach Historii;
3) współpraca z krajowymi i zagranicznymi organizacjami turystycznymi, w tym w szczególności z Polską Organizacją Turystyczną, Narodowym Instytutem Dziedzictwa, Polskim Komitetem ds. UNESCO, Polskim Komitetem Narodowym Międzynarodowej Rady Ochrony Zabytków i Miejsc Historycznych (OWHC) oraz regionalnymi i lokalnymi organizacjami turystycznymi;
4) prowadzenie wspólnych działań edukacyjnych;
5) pozyskiwanie funduszy na rewitalizację, ochronę i promocję turystyczną miejsc wpisanych na listę światowego dziedzictwa UNESCO oraz uznanych za Pomniki Historii;
6) wzajemna współpraca i wymiana doświadczeń;
7) wspieranie członków Ligi w staraniach o właściwy stan obiektów;
8) reprezentowanie interesów członków Ligi na forum krajowym i zagranicznym oraz wobec właściwych władz państwowych i samorządowych;
9) wspieranie Członków Ligi reprezentujących miejsca wpisane na listę światowego dziedzictwa oraz uznanych za Pomniki Historii w finansowaniu prac konserwatorskich, renowacyjnych itp.
§6.
Liga realizuje swoje cele przez:
1) prowadzenie działalności informacyjnej, wydawniczej, badawczej i promocyjnej w dziedzinie ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego, turystyki oraz edukacji;
2) organizowanie i udział w krajowych i zagranicznych targach turystycznych i wystawach;
3) kreowanie pozytywnego wizerunku i marki Ligi, działanie na rzecz ochrony zasobów naturalnych i dziedzictwa kulturowego;
4) inicjowanie, opiniowanie i wspomaganie programów rozwoju i modernizacji infrastruktury turystycznej, kulturalnej i edukacyjnej;
5) prowadzenie kampanii promocyjnych wspólnego produktu turystycznego w pełnym zakresie;
6) współpracę z organami administracji rządowej, instytucjami naukowymi i kulturalnymi, regionalnymi i lokalnymi organizacjami turystycznymi, z organami administracji samorządowej, podmiotami gospodarczymi, a także organizacjami pozarządowymi działającymi w zakresie kultury, odnowy zabytków, turystyki i promocji, i innymi podmiotami;
7) propagowanie znaczenia obiektów wpisanych na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO oraz Pomników Historii w przekroju historycznym i współcześnie;
8) prowadzenie wspólnej polityki na rzecz sposobów finansowania prac konserwatorskich, utrzymania, ochrony, prezentacji i promocji obiektów.
Członkowie, ich prawa i obowiązki
Rozdział 3.
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§7.
1. Członkowie Ligi dzielą się na:
1) zwyczajnych;
2) wspierających;
3) honorowych.
2. Członkiem zwyczajnym może zostać:
1) podmiot lub osoba reprezentująca miejsce wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO;
2) jednostka samorządu terytorialnego, na terenie której znajduje się to miejsce;
3) organizacja, która realizuje zadania zbieżne z zadaniami statutowymi Ligi.
3. Członek zwyczajny ma prawo do:
1) czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Ligi w sposób przewidziany w Statucie;
2) udziału w pracach i inicjatywach Ligi;
3) otrzymywania informacji o działaniach Ligi;
4) wyrażania opinii i zgłaszania wniosków dotyczących działalności Ligi;
5) obrony swoich uzasadnionych interesów przez Ligę;
6) korzystania z pomocy organizacyjnej, merytorycznej i finansowej Ligi;
7) noszenia odznaki członkowskiej.
4. Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna zainteresowana działalnością Ligi czy reprezentująca Pomnik Historii, która zadeklarowała na jego rzecz pomoc finansową lub rzeczową.
5. Członkiem honorowym może być każda osoba fizyczna, która wniosła znaczący wkład w rozwój Ligi oraz jest szczególnie zasłużona w urzeczywistnianiu jej celów.
6. Nadanie godności członka honorowego następuje w drodze uchwały Walnego Zebrania Członków podjętej na wniosek Zarządu. Członkowie honorowi zwolnieni są z opłaty składek członkowskich.
7. Członek wspierający i honorowy posiada prawa członka zwyczajnego określone w ust. 3 poza biernym i czynnym prawem wyborczym i z następującym zastrzeżeniem do ust. 3 pkt 7, że przedstawiciele członków wspierających i honorowych mają prawo używania odznaki organizacyjnej jeśli występują w związku z działalnością Ligi.
8. Członek Ligi zobowiązany jest do:
1) przestrzegania przepisów statutu, regulaminów i uchwał;
2) aktywnego udziału w pracach Ligi;
3) regularnego i terminowego opłacania składek członkowskich w ustalonej wysokości;
4) delegowania swoich upoważnionych przedstawicieli do pracy w organach statutowych Ligi w przypadku wyboru do tych organów.
9. Wpisanie na listę członków i skreślenie z niej następuje na podstawie uchwały Zarządu.
10. Członkostwo w Lidze ustaje z chwilą:
1) rezygnacji złożonej na piśmie do Zarządu;
2) skreślenia z listy członków uchwałą Zarządu Ligi z powodu:
a) niewypełnienia obowiązków przewidzianych w ust. 8, z tym, że niepłacenie składek z przyczyn nieusprawiedliwionych musi trwać przez okres co najmniej 6-ciu miesięcy,
b) prowadzenia działalności sprzecznej ze statutem i uchwałami Ligi,
c) pisemnego, umotywowanego wniosku 2/3 członków zwyczajnych;
3) wykluczenia na skutek utraty osobowości prawnej bądź pozbawienia praw publicznych;
4) śmierci osoby będącej członkiem, bądź likwidacji instytucji lub organizacji będącej członkiem.
11. O posiedzeniu Zarządu, którego przedmiotem będzie skreślenie z listy członków, Zarząd zawiadamia zainteresowanego z 14-to dniowym wyprzedzeniem.
§8.
Wykluczonym i skreślonym z listy członków Ligi lub nieprzyjętym w poczet członków przysługuje prawo odwołania się do najbliższego Walnego Zebrania Członków w przeciągu 14 dni od dnia podjęcia uchwały Zarządu.
Władze ligi
Rozdział 4.
Władze Ligi
§9.
Władzami Ligi są:
- Walne Zebranie Członków
- Zarząd
- Komisja Rewizyjna
Kadencja Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej trwa cztery lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów. Po upływie kadencji członek Zarządu lub Komisji Rewizyjnej działa do dnia wyboru nowego Zarządu lub Komisji Rewizyjnej odpowiednio.
Walne Zebranie Członków
Rozdział 5.
Walne Zebranie Członków
§10.
1. Walne Zebranie Członków stanowią członkowie zwyczajni. Każdego członka zwyczajnego reprezentuje jeden przedstawiciel.
2. Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Ligi i może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
3. Członkowie honorowi i wspierający mogą brać udział w obradach z głosem doradczym.
§11.
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
1) uchwalanie zmian statutu Ligi;
2) wybór i odwoływanie w głosowaniu tajnym Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej – wybrane organy konstytuują się w ciągu 7 dni od daty Walnego Zebrania;
3) wybieranie i odwoływanie w tajnym głosowaniu Prezesa Zarządu i Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej;
4) uchwalanie wysokości składek członkowskich;
5) uchwalanie planów działania i planów finansowych;
6) rozpatrywanie sprawozdań z działalności merytorycznej i finansowej Zarządu oraz sprawozdań Komisji Rewizyjnej, a także podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia lub odmowy udzielenia absolutorium Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej;
7) upoważnienie Zarządu do rozporządzania mieniem Ligi, w tym zaciągania zobowiązań finansowych;
8) podejmowanie decyzji o przystąpieniu Ligi do innych organizacji;
9) rozpatrywanie odwołań od decyzji Zarządu odnośnie wykluczenia, skreślenia z listy członków lub nieprzyjęcia w poczet członków;
10) nadawanie i pozbawianie godności członka honorowego Ligi;
11) uchwalanie regulaminu obrad Walnego Zebrania;
12) podejmowanie uchwał w sprawie rozwiązania Ligi.
§12.
Zwyczajne Walne Zebranie Członków:
1) zwoływane jest przez Zarząd w miarę potrzeb, przynajmniej raz w roku, z pisemnym powiadomieniem członków Ligi za pośrednictwem poczty tradycyjnej lub elektronicznej na adres e-mail, co najmniej 30 dni przed terminem Walnego Zebrania;
2) w trybie stacjonarnym w formie bezpośredniego spotkania Członków, zdalnym za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej lub łączonym obejmującym obie wcześniej wymienione formy.
§13.
Walne Zebranie Członków władne jest do podejmowania uchwał w sprawach objętych porządkiem obrad bez względu na liczbę obecnych uprawnionych do głosowania, z zastrzeżeniem § 25 i § 26.
§14.
1. Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, jeżeli postanowienia statutu nie stanowią inaczej.
2. Wybór władz Ligi następuje w głosowaniu tajnym.
§15.
1. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwoływane jest przez Zarząd z własnej inicjatywy lub na wniosek:
1) Komisji Rewizyjnej;
2) 1/3 liczby członków zwyczajnych.
2. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje się nie później, niż w przeciągu miesiąca od daty podjęcia uchwały Zarządu lub zgłoszenia wniosku.
3. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane, a tryb i sposób jego przeprowadzenia jest identyczny jak w przypadku Zwyczajnego Walnego Zebrania.
Zarząd Lokalnej Organizacji Turystycznej
Rozdział 6.
Zarząd Ligi
§16.
Zarząd jest reprezentatywnym organem wykonawczym Ligi, kieruje jej działalnością i odpowiada za swoją pracę przed Walnym Zebraniem Członków.
§17.
1. Do zakresu działania Zarządu należy w szczególności:
1) kierowanie bieżącą działalnością Ligi;
2) zarządzanie majątkiem i finansami Ligi na zasadach określonych uchwałami Walnego Zebrania Członków, w granicach upoważnień Walnego Zebrania;
3) współdziałanie z innymi osobami fizycznymi i prawnymi w sprawach dotyczących działalności statutowej;
4) składanie sprawozdań z działalności Zarządu na Walnym Zebraniu Członków;
5) zwoływanie Walnych Zebrań Członków i przygotowywanie wniosków na Walne Zebranie Członków;
6) realizowanie uchwał i wniosków Walnych Zebrań Członków;
7) przyjmowanie na członków Ligi osób prawnych lub fizycznych spełniających warunki statutowe oraz podejmowanie uchwał o wykluczeniu z Ligi i skreśleniu z listy członków zgodnie z przepisami niniejszego statutu;
8) organizowanie i prowadzenie działalności statutowej;
9) ustanawianie wzoru pieczęci, logo i odznaki organizacyjnej Ligi;
10) ustanawianie i nadawanie wyróżnień honorowych Ligi;
11) zlecanie obsługi administracyjnej lub finansowo-księgowej zewnętrznym osobom fizycznym bądź prawnym.
§18.
1. Zarząd jest organem wykonawczym i zarządzającym Ligi.
2. W skład Zarządu wchodzi od 5 do 9 osób.
3. W skład Zarządu wchodzą:
1) Prezes;
2) od 1do 2 Wiceprezesów;
3) Skarbnik;
4) Sekretarz;
5) Członkowie.
4. Wiceprezesów, Skarbnika i Sekretarza Zarząd wybiera spośród siebie na pierwszym zebraniu po wyborach, na zasadzie konsensusu lub w głosowaniu, zwykłą większością głosów.
5. Zarząd jest zdolny do podejmowania uchwał, jeśli w jego posiedzeniu bierze udział co najmniej 1/2 członków statutowego składu.
6. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym.
7. Prezes organizuje i kieruje pracą Zarządu oraz reprezentuje Ligę na zewnątrz.
8. Do reprezentowania Ligi na zewnątrz w sprawach niemajątkowych Prezes może upoważnić innego członka Zarządu.
Komisja rewizyjna
Rozdział 7.
Komisja Rewizyjna
§19.
1. Komisja Rewizyjna jest organem kontroli wewnętrznej Ligi.
2. Komisja składa się z 3 członków: przewodniczącego, sekretarza i członka Komisji.
3. Komisja konstytuuje się na pierwszym posiedzeniu po wyborach, wybierając ze swego grona sekretarza.
4. Posiedzenia Komisji odbywają się w miarę potrzeby, ale nie rzadziej niż raz na rok,
5. W skład Komisji nie mogą wchodzić członkowie Zarządu oraz osoby będące członkami ich rodzin lub z nimi spokrewnione.
§20.
Komisja Rewizyjna:
1) bada i analizuje przynajmniej raz w roku całokształt działalności Ligi, a przede wszystkim gospodarkę finansową, pod względem legalności, celowości i prawidłowości wydatków i dochodów;
2) wydaje zalecenia pokontrolne oraz określa sposoby i terminy usuwania nieprawidłowości;
3) składa Walnemu Zebraniu Członków sprawozdania ze swojej działalności;
4) corocznie wnioskuje o udzielenie lub nieudzielenie absolutorium Zarządowi;
5) na wniosek Walnego Zebrania Członków przeprowadza dodatkowe kontrole.
Majątek Lokalnej Organizacji Turystycznej
Rozdział 8.
Majątek Ligi
§21.
1. Majątek Ligi stanowią nieruchomości, rzeczy ruchome i inne prawa majątkowe oraz środki pieniężne.
2. Majątek Ligi pochodzi z następujących źródeł:
1) składki członkowskie;
2) świadczenia członków wspierających;
3) dotacje, darowizny, zapisy, subwencje, pożyczki, środki pochodzące z ofiarności publicznej, realizacji grantów oraz programów krajowych i międzynarodowych z instytucji rządowych, samorządowych, organizacji pozarządowych, a także z innych źródeł dostępnych w myśl obowiązującego prawa.
§22.
1. Gospodarka Ligi prowadzona jest w oparciu o roczny plan finansowy, przygotowany przez Zarząd i uchwalony zgodnie z obowiązującymi przepisami przez Walne Zebranie Członków.
2. Zarząd może przyznawać dotacje członkom Ligi zgodnie z rocznym planem finansowym.
§23.
1. Oświadczenia woli w imieniu Ligi w zakresie rozporządzania mieniem, w tym zaciągania zobowiązań majątkowych, składają dwie osoby: Skarbnik oraz Prezes lub Wiceprezes.
2. Zarząd może udzielić Prezesowi upoważnienia do składania jednoosobowo oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności Ligi.
3. W trybie podanym w ust. 2 Zarząd może ustanawiać pełnomocników do spraw szczególnych, którzy będą działać w granicach umocowania.
Zmiana statutu i rozwiązanie Ligi
Rozdział 9.
Zmiana statutu i rozwiązanie Ligi
§24.
Zmiany statutu Ligi wymagają uchwały Walnego Zebrania Członków podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
§25.
Rozwiązanie Ligi wymaga uchwały Walnego Zebrania Członków podjętej większością 3/4 głosów, przy obecności połowy członków uprawnionych do głosowania.
§26.
1. W przypadku podjęcia uchwały o rozwiązaniu Ligi, Walne Zebranie Członków powołuje Komisję Likwidacyjną.
2. Uchwała o rozwiązaniu Ligi określa tryb likwidacji oraz cel, na który zostaje przeznaczony jej majątek.